Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta

Tässä bloggauksessa kaksi opettajaa, Jaana Saaranen ja Tiina Huhtala kertovat Vapaan Sivistystyön Open Päivityksen koulutuksen aikana toteuttamastaan kehitystehtävästä. Koulutuksissa osallistujat etsivät omissa oppilaitoksissaan, työyksiköissään tai verkostoissaan jonkin konkreettisen toteutuskohteen, jossa soveltavat koulutuksen aikana opittua.

Kokemuksia reflektoidaan yhdessä kouluttajien ja koulutusryhmän kanssa. Kokemuksia jaetaan myös kollegoille vertaistyöskentelyn kautta sekä jakamalla didaktisia ideoita avoimessa verkossa oleviin palveluihin, kuten OPH:n Hyviin käytäntöihin (ks. Open Päivityksen ideoitten jakamisen ohje sekä aiempien koulutusten LeMill-palveluun jaettuja ideoita.

Ja sitten Jaanan ja Tiinan kokemuksiin:

Open Päivitys koulutuksessa tutustuimme uuteen verkko-opetusta tukevaan tuotteeseen, Eliademyyn.

Eliademy on suomalaisen CBTehin helmikuussa 2013 julkaisema verkko-opetusta tukeva ohjelmistotuote, joka tarjoaa käyttäjälleen ilmaisen luokkahuoneen verkossa. Tässä ympäristössä opettajat ja oppilaat voivat jakaa ja hallita verkkokursseja sekä osaamistaan. Eliademy mahdollistaa myös reaaliaikaisen keskustelun ja oppimistehtävien tekemisen. (wikipedia)

Rakensimme ammattiosaston toimintaan mukaan tuleville henkilöille opintokerhon. Eliademy taipui meidän tarpeisiin erittäin hyvin. Opintokerho on kevyt toteuttaa ja teknillisesti ei ole isoja vaatimuksia.
Eliademy on käyttäjäystävällinen tuote, johon on helppo kirjautua. Jos et halua muistella erilaisia käyttäjätunnuksia ja salasanoja niin voit kirjautua omilla esim. googletunnuksilla.

Mukaan voi kutsua henkilöitä yksityisesti tai laittaa linkin avoimeksi, jolloin kaikki halukkaat pääsevät kirjautumaan.


Eliademyssä opintokerho koostuu:

  • sisällöstä, jossa on teoriaosuus käsiteltävistä aiheista. Lopuksi teimme osaamistestin kurssin sisällöstä.
  • tehtävissä on erikseen rakennettu tehtävät sisältöosioille.
  • keskustelupalstalle rakensimme tehtäviä sekä keskusteluosiot kurssista ja sen osista.
  • osallistuja-osiosta näkyvät kirjautuneet henkilöt.
Kun osallistujat tekevät tehtäviä ja osallistuvat keskusteluihin niin pystymme ohjaajina seuraamaan kurssilaisten etenemistä ja pystymme reagoimaan tarvittaessa vastauksiin sekä kysymyksiin.

Eliademy on oiva apu opintokerhojen verkkopohjaisten opintoaineistojen tuottamiseen. Olemme molemmat tykästyneet Eliademyn helppokäyttöisyyteen ja teknilliseen toteutukseen. Testikäytössä opintoalusta on saanut paljon kiitosta selkeydestään ja helppokäyttöisyydestä.

 

Plussat ja miinukset:


+ helppokäyttöisyys
+ selkeys
+ tiedostojen lisäämisen ja upotuskoodien käytön helppous
+ toimii hyvin myös mobiilikäytössä
+ asiakasystävällisyys

-laajat asiakokonaisuudet hankala esittää selkeästi

Eliademyn käyttöönotto toteutettiin osana Open Päivitys vapaa sivistyö –hankkeen KSL ry:n koulutusta.

Teksti: Jaana Saaranen (jaana.saaranen@selry.fi) ja Tiina Huhtala (tiina.huhtala@ksl.fi)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...