Vertaistuottamisen piirteitä

Pidin pienen puheen vertaistuottamisesta Hämeenkyrön ryhmässä. Tehdessäni kuvaa puheen tueksi vertaistuottamisesta jäsentyi vertaistuottaminen paremmin omaankin mieleen. Paras tapahan oppia asioita on opettaa niitä muille.

Ryhmän osallistujilta kysyessäni mitä tarkoittaa vertainen sain monta vastausta. Ensimmäinen oli tasa-arvoinen, muita määrittelyä olivat mm. samanikäinen ja samanlainen. Mietin itse jo aikaisemmin, että vertainen onkin hankala määritellä vertaistuottamisen kontekstissa. Ajatellaan vaikkapa wikipediaa ja siellä olevia artikkeleja. Mistä tiedät millaisia ihmisiä siellä on ollut tuottamassa jotakin satunnaisesti valittua artikkelia. Tunnusten perusteella ei voi sanoa mitään ja jos profiilissa ei ole kuvausta, kirjoittaja henkilönä jää piiloon. Ainoa mitä voi sanoa on se, että henkilöllä on ollut kiinnostus ja motiivi kirjoittaa tai tuottaa artikkeliin jotakin. Vaikka hän olisi vain editoinut pilkkuja kuntoon, on hänellä siihen jokin syy. Onko siis niin, että vertaistuottajia ovat ne, joilla on kiinnostus samaan asiaan ja he tekevät jonkun tuotoksen kiinnostuksensa motivoimana. Onko myös pilkunviilaja samalla tavoin vertaistuottaja muiden kanssa?

Tuottaminen on helpommin miellettävissä, mutta verbi "tuottaa" vaatii pohdinnan tuottamisen tavoista. Itse kirjoitin sanan tuotantoprosessi, joka muotoutuu tekemisen ja tekijöidensä mukaan. Vertaistuottamisessa prosessia ei ole etukäteen juurikaan sovittu, vaan sitä määrittää ehkäpä eniten välineet. Varsinkin, jos ajatellaan, että tuotos on yhdessä tehty wikisivu. Wikisivu on verkossa, joten tietsikka tai vastaava ja nettiyhteys tarvitaan. Wikisivua ei kirjoiteta lyijykynällä. Vertaistuottaminen sanana on yleistynyt, koska sosiaalisen toiminta ja sosiaalinen media ilmiönä kasvaa. Jokatapauksessa vertaistuottaminen on yhteisöllinen ja yhteistoimintaa vaativa tapa tehdä asioita. Onko muuten ryhmätyö vertaistuottamista? Oppijat tekevät ryhmätöitä erilaisissa oppimisympäristöissä. Onko se vertaistuottamista ja ovatko oppijat silloin vertaistuottajia? Sillä hetkellä ja siinä kontekstissa? Voiko opettaja olla vertaistuottaja oppijoiden kanssa samalla hetkellä ja samassa aiheessa?

Mielestäni vertaistuottaminen ja vertaiset (kuka on kenenkin vertainen siis) on hetkestä, aiheesta ja välineestä kiinni. Sitä eivät määrittele ikä, rotu, oppineisuus, koulutus, tai mikään muukaan vastaava. Se mikä eniten ratkaisee tuotoksen onnistumisen on kaikkien kiinnostus aiheeseen ja itse työhön osallistuminen.

Kalvossa on vapaasti muotoiltu lausahdus vertaistuottamisesta. Lähteenä eniten engl.kielinen wikipedia.


CC-BY-SA, Jarmo Tanskanen, 2012

Kommentit

  1. Jarmo on nostanut tärkeän asian esille.

    Vertaistuottamisen laadun QMPP-hankkeessa asiantuntijapaneelit miettivät tätä samaa asiaa - miten määritellä vertainen. Paneelienkin lopputulemana oli, että eniten vaikuttaa asenne. Vertaisryhmä voi toimia vain, jos sen jäsenet haluavat jakaa aineistojaan ja luoda uutta tietämytä. Tärkeänä pidettiin myös avoimmuutta, kommunikaatiota ja erilaisia toiminnan modaliteetteja.

    Vertaistuotannon laadun käsikirja löytyy eOppimiskeskuksen sivuilta osoitteesta
    http://www.eoppimiskeskus.fi/fi/alan-julkaisuja/270-vertaistuotannon-laadun-hallinta?catid=42%3Akirja

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta