Digitaalinen turvallisuus

Kaksipäiväisen ja muutaman webinaarin sisältäneen koulutuskokonaisuuden  antia.

Koulutuksen tavoitteena oli lyhykäisyydessään luoda ymmärrystä digitaalisen turvallisuuden piirteistä ja merkityksestä koulun näkökulmasta ja luoda jonkinlaista pohjaa näiden asioiden systemaattiselle käsittelylle koulujen strategiassa.

Luomistyö alkoi 27.10. Lauttasaaren yhteiskoulun tiloissa lähiopiskelun merkeissä. Mukana paikallisten opettajien lisäksi oli edustustajia Vantaalta sekä Steinerkoulusta.  Matkaan lähdettiin poistumalla koulumaailmasta eli tarkastelemalla aihetta enemmänkin omien arkisten käyttökokemusten kautta ja pohtimalla koko digitaalisen kontekstin nykytilaa markkinoinnin ja viestinnän tulokulmasta.
Turvallisuuteen liittyvät asiat tulivat hyvin tätä kautta esiin eli kaupallisuus on yleensä ja usein se perimmäinen motiivi sille mitä ja miksi verkossa tapahtuu. 
Oman digitaalisen jalanjäljen merkityksen ymmärtäminen, oman verkkoviestijäroolin identifiointi ja oman verkkominän turvallisuuden tarkastelu eri medioissa ja sovelluksissa antoivat sysäyksen aiheen syventämiselle.

Päivän aikana katseltiin aiheeseen liittyviä videoita, tarkasteltiin aiheeseen liittyvää muuta materiaalia, kuunneltiin kouluttajien kokemuksia ja ennen kaikkea keskusteltiin kaikkien omista kokemuksista. Keskustelu virisi välillä niin eloisana ja kiivaana, että päivän aikataulutkin hieman joustivat. Kaikilla tuntui olevan kokemuksia esimerkiksi identiteettivarkauksista, urkinnasta, häirinnästä salasanojen merkityksestä, erilaisten some-palvelujen ja sovellusten turva-asetuksista sekä  huijausyrityksistä ja muista epämääräisistä rikollisuuden rajoilla tapahtuvasta toiminnasta.       

Vaikka keskustelu tuntui etenevän enemmän negatiivisten piirteiden ja esimerkkien kautta, saatiin silti pidettyä yllä positiivinen mieli eli digitaalinen maailma ei ole läpeensä paha ja omalla oikeanlaisella ja varovaisella toiminnalla voi sielläkin toimia turvallisesti ja vapaasti. Tämä ajatus saatiin toivottavasti myös sovellettua koulun kontekstiin eli siihen miten nuoret asian kokevat ja ymmärtävät ja miten asiaa kannattaa lähestyä. Kaikki olivat samaa mieltä siitä, että yhteiset selkeät pelisäännöt ja asioiden yhdessä läpi käyminen keskustelemalla ovat ensisijainen tapa digiturvallisuuden edistämisessä.

Koulutuksen kotipesä linkkeineen ja materiaaleineen löytyy täältä  


Keskustelu jatkui webinaarien muodossa ja seuraavaa lähipäivää odotellessa. Niistä lisää pian…   

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta