Audiovisuaalista osaamista mobiililaitteilla

Toteutimme Riihimäellä marraskuussa 2015 audiovisuaalisen koulutuskokonaisuuden. Laitevalintana
olivat Riihimäen kouluihin hankitut Android-mobiililaitteet, jollaiset osallistujillakin oli mukana lähes poikkeuksetta. Koulutuksen perusajatuksena oli tarjota osallistujille suoraan omassa opetuksessa hyödynnettävissä olevia, omakohtaisia kokemuksia A/V-sovellusten käytöstä.

Ensimmäinen koulutuspäivä toteutettiin kahtena jatkumona, joista aamupäivä keskittyi kuvaamiseen ja kuvan käsittelyyn sekä esitystyökaluihin, iltapäivä videomateriaalin tuottamiseen ja äänimaailmoihin. Molemmissa jatkumoissa pyrittiin tuottamaan yksi kokonainen tuotos. 

Aloitimme päivän tutustumisella ja odotusten kuulemisella. Etenimme opetuksessa toteutettujen
esimerkkien kautta kuvaustekniikan ja kameran käytön harjoituksiin, mistä edettiin kuvanmuokkausharjoituksiin sekä kollaasiohjelmien ja esitystyökalujen käyttöön. Harjoitukset
toteutettiin pareittain tai pienissä ryhmissä, jolloin vertaistuki edesauttoi sovellusten käyttöön syventymisessä. Osallistujat sanoivat nauttineensa siitä, että heillä oli aikaa paneutua yhden sovelluksen käyttöön sen sijaan, että olisi pintapuolisesti kahlattu läpi useita vaihtoehtoja. Prosessin  aikana jaettiin tietämystä ja kokemuksia hyväksi koetuista sovelluksista ja harjoitustöiden tuotoksiin tutustuttiin yhteisesti. Keskusteltiin töiden jakamisen tärkeydestä oppilaiden kesken.

Iltapäivällä herättelimme ideointia ensin esimerkein erilaisista kouluissa toteutetuista animaatio- ja  videoprojekteista, jonka jälkeen osallistujat suunnittelivat ja toteuttivat lyhyen harjoitustyön käsikirjoituksesta lopulliseen editointiin asti. Tutustuimme myös äänimaailman rakentamiseen valmiiden ääniefektien, puhemuuntajan ja musiikinteko-ohjelman avulla. Päivän lopuksi jokainen suunnitteli omassa opetuksessaan kahden seuraavan viikon aikana toteutettavan A/V-kokeilun, jonka tuloksia tultaisiin esittelemään tulevalla koulutuskerralla.

Toisen koulutuspäivän sisältö rakentui osallistujien toteuttamien projektien esittelystä, edellisellä kerralla esitettyjen toiveiden pohjalta sekä A/V-taitoja hyödyntävien ilmiö-opetuskokonaisuuksien suunnittelusta.

Opettajat olivat toteuttaneet erilaisia projekteja, joista osa oli suurempia kokonaisuuksia, jotka jatkuivat yhä toisen koulutuskerran jälkeenkin. Tuotoksia olivat mm. animaatioprojekti, roolihahmojen muodostaminen omia kuvia muokkaamalla, joulujuhla-videon suunnittelu ja toteuttaminen, itsenäisyyspäivää varten toteutettu video ja elokuvakäsikirjoituksen toteutus kuvakollaasilla. Lisäksi useampi oli toteuttamassa projektia, jossa hyödynnetään chroma key  -tekniikkaa vihreän taustalakanan avulla.

Osallistujat olivat toivoneet sellaisen jakamisalustan esittelyä, joka toimisi kaikilla mobiililaitteilla käyttöjärjestelmästä riippumatta. Tutustuimme Edmodo- ja Fronter-alustoihin, keskittyen tällä kertaa ensimmäiseen. Harjoitustehtävinä toteutettiin kyselyitä, äänestyksiä sekä tehtäviä, jotka edellyttivät kuvallista vastausta ja diaesityksellä vastaamista. Kokeilimme myös keskustelutoimintoa ja pienryhmien muodostamista sekä arvosanojen antamista ja arvomerkkien jakamistoimintoa. Alusta toimi hyvin, ja antoi ideoita esimerkiksi yhteen some-kasvatusprojektiin.

Toiveena oli myös saada lisää tietoa tekijänoikeuksista, joita käsittelimmekin reilun puolentoista tunnin ajan. Kävimme Opettajan tekijänoikeus-kirjan tietojen pohjalta läpi CC-lisenssit, tutustuimme lainsäädäntöön ja säädöksiin sekä keskustelimme niiden monimutkaisuudesta ja koulun arjen realiteeteista. Keskustelu jatkui sosiaalisen median ja mobiililaitteiden tuomiin, alati uudistuviin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Koulutuksen lopuksi pyrimme ottamaan kopin uuden OPS:n tarjoamista mahdollisuuksista. Osallistujat ideoivat pareittain tai pienissä ryhmissä ilmiöopetuskokonaisuutta, jossa he voisivat hyödyntää oppimiaan A/V-taitoja. Loppupalautteessa osallistujat kiittivät sitä, että heillä oli kerrankin aikaa syventyä asioihin kunnolla, tehdä niitä itse alusta loppuun. Muutama kertoi jo jakaneensa osaamistaan eteenpäin opettajanhuoneessa, koska koki osaavansa asian sen verran hyvin, että pystyi neuvomaan kokemattomia opettajia alkuun. Saadun palautteen perusteella koulutus täytti tehtävänsä hyvin.

- Henrik Paajanen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta