Audiovisuaaliset taidot Openpäivityksen tavoitteena

Keväällä 2015 lähdimme suunnittelemaan Lempäälän Hakkarin kouluun Openpäivitys -täydennyskoulutuksia. Aiheena oli AV-alue kokonaisuudessaan, mutta tärkeimpänä esille nousi tuotanto. Kuinka tehdä nykyisillä laitteilla ja verkkokapasiteetilla opiskelijoiden kanssa AV-esityksiä. Suurimpana yksittäisenä seikkana ja oppimistehtävänä oli videoiden helppo tuottaminen. Videoita on helppo tehdä, mutta aiheen valinta, miksi tehdään, millainen tehdään ja suunnittelu vievät oman osansa käytettävissä olevasta ajasta.Oman haasteensa tähän aiheutti vain lainattavissa olevat tablet-laitteet. Oppimisprojektit piti saada tehtyä päivän aikana, koska laitteet piti periaatteessa palauttaa päivän loputtua.

Lähtökohtaisesti kiinnostus ja innostus oli kova. Aluksi tarjolla oli opettajia kahteenkin ryhmään, mutta vasta loppumetreillä saatiin toinen ryhmä varmistettua. Tämä aiheutti hieman aikataulupaineita, mutta niistä selvittiin. Ryhmiä suunniteltiin ja päivät vedettiin yhdessä kollegakouluttajan kanssa samaan aikaan. Tämä oli paras ja itseasiassa ainoa hyvä järjestely kohdekoululle ja opettajille. Koulutus toteutui lokakuussa kahtena intensiivisenä päivänä perjantaina ja lauantaina.

Lähipäivien ohjelmarungot löytyvät OpenPäivitys blogista.

Opettajien taidot joutuivat koetukselle, ja ongelmapaikkoja selviteltiin joukolla. Hienosti aina joku tiesi miten päästä eteenpäin. Kouluttajienkin taidot olivat myös koetuksella ja uutta opittiin itsekin. Kehittämistehtävinä oli hyvin monenlaisista konteksteista nousevia tarpeita. Tässä vain opettajien omat ajatukset siitä mitä voisi tehdä milläkin uudella tavalla tuli nostaa keskiöön. Täydennyskoulutuksemme oli täsmäisku jokaisen osallistujan omaan osaamiseen pedagogisena kasvattajana. Vaikka työkalut ja muut tekniset seikat varastavat huomiota, on taustalla jokaisen ajatus siitä mihin minä voin tätä hyödyntää. Ihminen tekee kuitenkin luontaisesti itseään kiinnostavia asioita ja vielä omalla tavallaan. 

Lopputuotoksina näimme esim. historian tapahtumista (Kuuban kriisi) tehdyn videon, jossa opettaja ja opiskelija olivat näyttelijöinä. Tällaisessä työssä itse tuotantoprosessi on kasvattava (mediapedagogiikka). Usealla opettajalla oli QR-koodit apuna materiaalin linkityksen apuna. Teknisen työn pajoihin ja koneiden kylkeen vastaavat opettajat tekevät qr-koodeja, joiden avulla opiskelijat voivat helposti katsoa käyttö- ja ohjevideoita. Yksi kielten opettaja oli ehtinyt jo ansiokkaasti kokeilla useita erilaisia mahdollisuuksia, joita tabletit ja appsit mahdollistavat.

Kokonaisuutena koulutus täytti hyvin tehtävänsä. Audiovisuaalisuuden käytön mahdollisuuksiin perehdyttiin tekemällä ja oppimalla tablet-laitteen antamista mahdollisuuksista. Olennaista oli päästä kokeilemaan ja tekemään itseään kiinnostavia asioita. Kasvatukselliset tavoitteet löytävät vasta sen jälkeen kun on havahduttu että näinkin voi tehdä. Uuden tavan oppiminen mobiililaitteilla mahdollistaa uusien mielenkiintoisten opetus- ja oppimistapojen löytymisen. Jos ei tiedä, ei osaa kaivatakaan!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta