Monenlaista opetuksen kehittämistä Ulvilassa

Ulvilan digituutoreille pidetyssä Openpäivitys 3:n audiovisuaalisen aihealueen syventävässä koulutuksessa käsiteltään erittäin monipuolisesti ja innostuneesti opetusteknologiaa. Osallistujat olivat innostuneita omien alojensa osaajia ja tulivat monipuolisesti päiväkodin, alakoulun, yläkoulun ja lukion opettajien kautta erityisopettajiin. Kahden lähipäivän välissä pidimme tsekkausetäistunnon, joka oli monille vielä uusi mutta onnistunut kokemus.

Ohjelmassa oli ekan lähipäivän aikana yhteisen dokumentin täytön harjoittelua ja heti aamupäivän aikana siirryttiinkin videokuvaamaan. Iltapäivän aikana katsottiin videon hallintaa ja editointia Youtuben videoeditorilla. Videon editointiin iMovie-ohjelma (iPad laitteessa) on myös erittäin näppärä.

Osallistujissa ei yleensä intoa puutu, mutta TVT-välideneiden ja menetelmien runsas tarjonta tuo vaikeuden. Opettajana minulla on tässä juttu, mutta kuinka lähden liikkeelle. Mitä välineitä voisin alkaa kokeilemaan tähän minun juttuuni, mutta kaikkea minulla ei ole aikaa kokeilla. Kouluttaja kohtaa tähän aihepiirin usein. Tässä tilanteessa kouluttaja ehdottaa joitain mahdollisia ratkaisuja, mutta täsmäratkaisua ei sillä hetkellä välttämättä löydetä. Paras tilanne on se, jos ryhmä voi auttaa kollektiivisesti. Tästä syystä keskustellaan paljon siitä, millaisia tarpeita kullakin osallistujalla on. Näin voi löytyä kollegoja tai ryhmiä, joissa voi viedä asiaa eteenpäin.

Tässä koulutuksessa ideoita syntyi mm. opas ja opasvideo QR-koodien tekemiseen, Flipped Classroom -kokeiluun suunnitelma (Prezi-esitys), huoltajille oma fb-ryhmä ja leikekirja lastensa oppilastöistä ja etsittiin TVT-apuvälineitä erityisoppijoiden tarpeisiin (Pinterest-sivu).

Koulutuksen kotipesään linkki tässä:
https://sites.google.com/site/liikkuvakuvaulvila/home

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta

Pieni tarkistuslista opetuksen tvt-suunnitteluun

Kielen opettajalle muutama vinkki...