Pieni tarkistuslista opetuksen tvt-suunnitteluun

Muistan elävästi sen yliopiston verkkokurssin, jossa opiskelimme johtavan asiantuntijan opastuksella tvt:n opetuskäyttöä. Aineisto löytyi verkosta, mutta sen lukeminen oli tuskaa. Teksti ei nimittään mahtunut leveyssuunnassa näytölle ja sitä piti vieritellä edestakaisin. Luettavaa oli kymmeniä monistesivuja, teksti yhtenä pötkönä.

Pienillä keinoilla teknologia sulautuu miellyttävästi oppimistoimintaan. Näytöltä asioita hahmotetaan aina heikommin kuin paperilta. Ajattepa vain Hesarin sivua. Se on täynnä asiaa ja erilaisia elementtejä, mutta kukaan ei valita, että onpa sekava, ei tästä saa mitään tolkkua. Kun sisältö viedään verkkoon, sitä luetaan erilaisilla laitteilla, erilaisilla selaimilla ja aina tottuneinkin näytöltä lukija on kärsimätön silmäilijä, joka yrittää nopeasti löytää oleellisen.

Kokosimme Kaisa Honkonen-Ratisen kanssa pienen tiiviin tarkistuslistan tvt-opetuskäytön suunnittelijalle. Otamme mielellämme vastaan parannusehdotuksia. Tavoitteemme oli helppo tarkistuslista, jonka avulla voit lentokapteenin tapaan tarkistaa tärkeimmät asiat. Sitten kun haluat virittää kaikki systeemit huippukuntoon, vankka opas on esimerkiksi ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit opas marraskuulta 2011 (pdf).

Alla olevan tarkistuslistan voit ladata myös tulostettavassa muodossa.

Käytätkö tvt:tä opetuksessa? Tarkista nämä kuusi asiaa.

 1. Ohjeet käyttäjälle 
a. lyhyet ja selkeät ohjeet, jotka on kirjoitettu kielellä, jota oppija ymmärtää (mielellään kuvia)
b. voidaanko tuottaa koko koulun (tai verkoston) yhteisiä ohjeita, joihin kaikki voivat linkittää?
c. laitteiden oheen yhdelle A4:lle koottu perusohje laitteen käyttämisestä

2. Toimivatko kaikki linkit?
a. jokainen linkki on tarkistettu
b. onko verkkoympäristössä helposti näkyvillä palautelomake, jolla käyttäjä voi ilmoittaa toimimattomasta linkistä?

3. Aukeavatko tiedostot helposti ja niillä laitteilla, joita oppijat käyttävät?
a. kerää palautetta oppijoilta, koulun laitteissa on erilaisia asetuksia kuin kotona

4. Aineiston pituus 
a. verkkotekstit ovat lyhyitä ja ne on jaettu osiin
b. tekstin leveys ei haittaa lukemista ja tekstiä voi skaalata eli suurentaa ja pienentää, toimii esimerkiksi näppäinyhdistelmillä Ctrl+ ja Ctrl-
c. video tai äänitiedosto sopivan lyhyt tai jäsennelty helposti navigoitavaan muotoon

5. Aineiston rakenne
a. jäsennelty ja alussa yleisjäsennys (kerrotaan, mitä aineisto sisältää)
b. tekstiaineistossa ruudulta lukemista helpottava rakenne: otsikoinnit ja muut muotoilut, ei kuitenkaan liikaa erilaisia tyylejä ja värejä
c. pääasiat helppo hahmottaa, navigointi ja palautelinkki aina näkyvissä

6. Oppijalähtöinen vaihtelevuus: ei pelkkää tekstiä, samaan aiheeseen voi tutustua eri tavoin, tehtäviä voi tehdä eri tavoin, tuotoksissa mahdollisuus käyttää erilaisia toteutustapoja

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta