keskiviikko 1. helmikuuta 2012

Oppimisprosessin suunnittelun ensiaskelia

Oppimisprosessiin kuuluu paljon osatekijöitä. Kun mukaan liitetään interaktiivista teknologiaa, teknologian käyttöönoton alkuvaiheissa teknologia sinällään saattaa kaapata huomion. Näin välillä tuntuu, kun välinelähtöisesti kuvaillaan oppimisen uusimpia keksintöjä. Pitkään on jo puhuttu sulautuvasta opetuksesta. Teknologiat sulautuvat taustalle ja ovat apuvälineinä.

Vuorovaikutteisen teknologian roolia ei toisaalta myöskään kannata vähätellä. Se ei ole sama asia kuin piirtoheitin tai vihko ja kynä sillä mukana on tuo vuorovaikutteisuus ja sen myötä avoimet väylät. Oppimisen tila aukeaa sinne, missä oppija liikkuu ja verkon välityksellä myös sinne, missä oppija ei koskaan pääse fyysisesti liikkumaan.
Oppimisprosessin aikajana (klikkaa kuvaa, saat sen suuremmaksi).

Oppimisprosessi hajoaa hyvin helposti, jos sitä ei suunnitella ja muotoilla. Teknologian opetuskäytössä ennakoiva suunnittelutyö nousee aiempaa suurempaan rooliin. Välittömässä vuorovaikutuksessa suunnittelu ja muotoilu voi tapahtua lennossa ja kokenut pedagogi tekee sitä huomaamattaan.

Olen laatinut suunnittelun eväiksi virikeaineiston. Aineisto löytyy pelkkänä ppt-esityksenä tai 11 minuutin mittaisena YouTube-videona, jossa selitän asioita. Kiitoksia Facebook-kommenteista, jotka rikastivat tätä aineistoa. Esittelin ensimmäisen versioni ja sain palautetta. Palautteen perusteella muokkasin esitystäni. Jos tämän jälkeen saan palautetta, seuraava versio on jälleen kehittyneempi. Käytän omaan oppimiseeni avoimia nettiverkostoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti