Käyttövinkki: älypinnalta digitaaliselle marjamättäälle

Hämeenkyrön Open Päivitykseen osallistujilla oli jo ensimmäisellä koulutuskerralla monta ideaa. Ensimmäisenä ratkaisimme sen, kuinka opettaja saa kätevästi jaettua esimerkiksi interaktiivisella pinnalla tuotettuja sisältöjä (mitenkäs näitä nimiteltäisiin, koska välttämättä ei tarvita kosketusnäyttöä, vaan pelkkä seinä ja sovellusvekotin datatykin kanssa toimii piirtotaulun tapaisena). Ratkaisuna he olivat jo aiemmin miettineet Google-dokumentteja.

Oppilaitoksissa on ratkaistava ennen Googlen palveluiden käyttämistä se, miten palveluita käytetään. Jos jakaminen tapahtuu vain opettajien kesken, ongelmia ei ole. Sen sijaan jos halutaan opiskelijoiden kanssa käyttää Googlen palveluita, tarvitaan tällä hetkellä oppilaitossopimus. Googlen palveluiden alaikäraja on nimittäin 18-vuotta. (Lisätietoja Sometu-verkoston keskustelussa ja Google-sovellukset oppilaitoksille -sivustolta). Katso lisätietoja sosiaalisen median käyttöehdoista Edu.fi-sivustolta (kokonaisuus on juuri päivitettävänä). Edit 10.4.2012: Google on muuttanut kaikkien palveluidensa käyttöehtoja niin, että alaikäraja on 13 vuotta. Käytännössä suomalainen nuori tarvitsee alaikäisenä vanhempien luvan palvelun käyttöönottoon. Mikäli käytössä on edellä mainittu oppilaitossopimus, lupaa ei tarvita, koska kyse on tällöin oppilaitoksen (ylläpitäjän) sopimus palveluntarjoajan kanssa.

Vaikka käytännössä monilla nuorilla on Gmail tai Google-käyttäjätunnus, virallisissa oppilaitosyhteyksissä toimitaan sopimusten mukaan. Elias Aarnio kiteytti Googlen ikäraja-keskustelua Sometu-verkoston keskustelussa 15.11.11 seuraavasti:
"Kannattaa kuitenkin huomata, että tämä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö Googlen palveluita voisi käyttää myös alle 18-vuotiaiden oppilaiden kanssa. Tämä on mahdollista siten, että koulu tekee Googlen kanssa palvelusopimuksen ja tarjoaa palveluita oppilaille ilman, että näiden tarvitsee tehdä palvelusopimusta itse. Monet koulut menettelevät jo näin eikä tässä ole kysymys sen kummemmasta kuin esim. Opitin, Fronterin, Live@Edun, ulkoistetun Moodlen tai minkä tahansa muun palvelun tarjoamisessa. Tällaisen järjestelyn olennainen etu on myös se, että oppilaan kirjautuminen palveluihin voidaan järjestää käyttäen oppilaitoksen omaa kirjautumisjärjestelmää. Tällöin oppilaan henkilötiedot eivät siirry kunnan / kunnan valitseman palveluntarjoajan käsistä kirjautumisen yhteydessä minnekään."
Joka tapauksessa tavalla tai toisella digiaineistoja on mahdollisuus jakaa yhteisölliseen käyttöön. Tässä opastusta siitä, kuinka Google-dokumentit auttavat sisältöjen jakajaa. Opasteessa luodaan jaettu dokumenttikokoelma ja sijoitetaan sinne sisältöä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi

Kielen opettajalle muutama vinkki...

Opettajat kertovat kehitystehtävästään: Kokemuksia Eliademyn käyttöönotosta