perjantai 28. marraskuuta 2014

Tietotekniikka lisää luovuutta ja innostusta kehittää omaa työtä ja opetusta



Kesä näytti vielä hellelukemia kun Jämsässä aloiteltiin lähipäiviä innokkaiden opettajien seurassa. Kiinnostusta oli sekä uuden oppimiseen että uuden kokeiluun. Koulutuksen aikana koko ryhmä otti hyvin vastaan uusia ideoita ja ideoi itsekin niin paljon, etteivät kouluttajatkaan meinanneet aina pysyä ideoiden matkassa. Meidän kouluttajien näkökulmasta hienointa oli hurjat ideat ja innostus, joka sai meidät haukkomaan henkeä.

Yhteistyöllä eteenpäin


Syksyn viilentyessä päästiin kovaan vauhtiin. JAO osoitti sen, miten hienosti yhteistyö voi toimia koulun ja tietohallinnon kanssa. Käyttöön saatiin uusia iPadeja ja lupauksia monista muistakin lisälaitteista, esim. videokameroista. Koulutuksessa näkyi selkeästi se, että tietohallinto otti opettajien tarpeet tosissaan ja asioita edistettiin puolin ja toisin todella tehokkaasti.

Tieto ei enää paina, vaan on pilvessä liikkuvaa kevyttä dataa


Läpikäytävissä asioissa oli pilven käyttö, Optima ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymän oma videoiden tallentamiseen ja jakamiseen luotu Moniviestin. Lisäksi jaettiin paljon hyviä käytänteitä ja kokemuksia asioista, joita kouluttajille oli muista oppilaitoksista kertynyt.

Tiedonnälkäinen opettajajoukko ei päästänyt kouluttajia helpolla, vaan kysymyksiä ja pohdintoja riitti aiheesta kuin aiheesta. Kaikessa pääpaino oli oppilaan oppimisessa ja erilaisten ratkaisujen etsimisessä siihen miten oppimista ja kurssia voi arvioida, ja mikä kannustaa parhaisiin tuloksiin.

Opettajan rooli nähtiin selkeästi muuttuneen luokan edessä pönöttävästä tiedonjakajasta opastavaksi tutoriksi, joka innostaa, kannustaa ja näyttää mallia, niin läsnäolotunneilla kuin verkossakin. Koulutuksen aikana ideoitiin mm. kypäräkameran käyttöä opettajan näkymän jakamiseksi oppilaille ja päinvastoin - erinomainen ratkaisu esimerkiksi työssäoppimisen todentamiseen.

Huikeita kehittämistehtäviä


Lopputuotoksetkin olivat varsin vakuuttavia; laitteiston hankintaa, käytänteiden suunnittelua ja sopimista, saumatonta yhteistyötä eri organisaatioiden välillä, useita videoita ja kurssimateriaaleja. Loistavana esimerkkinä vaikkapa itseopiskelumateriaali luonnonhoitokortin suorittamiseen (Metsäkeskuksen hallinnoimassa luonnonhoitokortissa on osattava tunnistaa noin 50 suomalaista kasvilajia) tai video jalkahoitajaksi opiskelevan työnäytteestä. Kaiken kaikkiaan koulutuksessa toteutettiin tai laitettiin alulle hyviä ja erilailla toteutettuja ratkaisuja niin opetukseen kuin arviointiin liittyen.

Innostuneet kurssilaiset eivät malttaneet päätöskahvien kakkua syödä loppuun, kun tehtävät kutsuivat taas

Kouluttajina Jämsässä toimivat Juha Särestöniemi (Velis&Remis) ja Merja Sjöblom (TIEKE). Koulutuksen kotipesänä oli Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Optima.





maanantai 17. marraskuuta 2014

Monenlaista opetuksen kehittämistä Ulvilassa

Ulvilan digituutoreille pidetyssä Openpäivitys 3:n audiovisuaalisen aihealueen syventävässä koulutuksessa käsiteltään erittäin monipuolisesti ja innostuneesti opetusteknologiaa. Osallistujat olivat innostuneita omien alojensa osaajia ja tulivat monipuolisesti päiväkodin, alakoulun, yläkoulun ja lukion opettajien kautta erityisopettajiin. Kahden lähipäivän välissä pidimme tsekkausetäistunnon, joka oli monille vielä uusi mutta onnistunut kokemus.

Ohjelmassa oli ekan lähipäivän aikana yhteisen dokumentin täytön harjoittelua ja heti aamupäivän aikana siirryttiinkin videokuvaamaan. Iltapäivän aikana katsottiin videon hallintaa ja editointia Youtuben videoeditorilla. Videon editointiin iMovie-ohjelma (iPad laitteessa) on myös erittäin näppärä.

Osallistujissa ei yleensä intoa puutu, mutta TVT-välideneiden ja menetelmien runsas tarjonta tuo vaikeuden. Opettajana minulla on tässä juttu, mutta kuinka lähden liikkeelle. Mitä välineitä voisin alkaa kokeilemaan tähän minun juttuuni, mutta kaikkea minulla ei ole aikaa kokeilla. Kouluttaja kohtaa tähän aihepiirin usein. Tässä tilanteessa kouluttaja ehdottaa joitain mahdollisia ratkaisuja, mutta täsmäratkaisua ei sillä hetkellä välttämättä löydetä. Paras tilanne on se, jos ryhmä voi auttaa kollektiivisesti. Tästä syystä keskustellaan paljon siitä, millaisia tarpeita kullakin osallistujalla on. Näin voi löytyä kollegoja tai ryhmiä, joissa voi viedä asiaa eteenpäin.

Tässä koulutuksessa ideoita syntyi mm. opas ja opasvideo QR-koodien tekemiseen, Flipped Classroom -kokeiluun suunnitelma (Prezi-esitys), huoltajille oma fb-ryhmä ja leikekirja lastensa oppilastöistä ja etsittiin TVT-apuvälineitä erityisoppijoiden tarpeisiin (Pinterest-sivu).

Koulutuksen kotipesään linkki tässä:
https://sites.google.com/site/liikkuvakuvaulvila/home

lauantai 15. marraskuuta 2014

Syventävässä otettiin opetusteknologiaa haltuun

Ulvilan ja tarkemmin Satatedun ammatillisessa oppilaitoksessa järjestetiin 2op:n koulutus opetusteknologiasta. Näin lyhyessä vain kahden lähipäivän mittaisessa koulutuksessa ei paljoa ehdi, mutta pääaiheeksi otettiin videon tuottaminen. Osallistujia hieman toistakymmentä, joka on sopivan kokoinen ryhmä ohjattavaksi yhdelle kouluttajalle.

Ekan lähipäivän aikana katsottiin pakolliset asiat ja tietysti Google-tunnus piti olla (tai sitten se luotiin) jokaisella, sillä sitä tarvittiin videon editoinnissa. Oppilaitoksesta löytyi myäs iPad minejä repullinen, jotka oli näppärä ottaa käyttöön. iPadiin ladattiin Youtube Capture appsi ja lähdettiin kuvaamaan luokan ulkopuolelle sopiviin paikkoihin lyhyitä video-otoksia. Otokset ladattiin omalle tilille Youtubeen ja tuubissa myös editoitiin. Tähän tarvittiin google-tunnus, koska Youtube on nykyisin osa Googlea.

Ekan ja toisen päivän yhtenä sisältöasiana oli henkilökohtainen oppimisympäristö, jota voi kehittää eriulaisten kuratointipalveluiden avulla. Lassen avulla katsottiin Rebelmouse-palvelua ja sen näppäriä mahdollisuuksia kerätä mielenkiintoisia omia lähteitä maailmalta. Voit siis itse muodostaa verkkosivun, jonne saat talteen ja jäsenneltyä kaikkea itsellesi mielenkiintoista materiaalia verkosta.

Osallistujien kehitystehtävät luonnollisesti liittyivät videoihin. Esimerksi opiskelijoiden kanssa yhdessä tehtävät opetusvideot ammattitehtävissä, qr-koodien teko-ohjevideo opettajille, video työnhaun parantamiseen jne.