torstai 17. joulukuuta 2015

Audiovisuaalista osaamista mobiililaitteilla

Toteutimme Riihimäellä marraskuussa 2015 audiovisuaalisen koulutuskokonaisuuden. Laitevalintana
olivat Riihimäen kouluihin hankitut Android-mobiililaitteet, jollaiset osallistujillakin oli mukana lähes poikkeuksetta. Koulutuksen perusajatuksena oli tarjota osallistujille suoraan omassa opetuksessa hyödynnettävissä olevia, omakohtaisia kokemuksia A/V-sovellusten käytöstä.

Ensimmäinen koulutuspäivä toteutettiin kahtena jatkumona, joista aamupäivä keskittyi kuvaamiseen ja kuvan käsittelyyn sekä esitystyökaluihin, iltapäivä videomateriaalin tuottamiseen ja äänimaailmoihin. Molemmissa jatkumoissa pyrittiin tuottamaan yksi kokonainen tuotos. 

Aloitimme päivän tutustumisella ja odotusten kuulemisella. Etenimme opetuksessa toteutettujen
esimerkkien kautta kuvaustekniikan ja kameran käytön harjoituksiin, mistä edettiin kuvanmuokkausharjoituksiin sekä kollaasiohjelmien ja esitystyökalujen käyttöön. Harjoitukset
toteutettiin pareittain tai pienissä ryhmissä, jolloin vertaistuki edesauttoi sovellusten käyttöön syventymisessä. Osallistujat sanoivat nauttineensa siitä, että heillä oli aikaa paneutua yhden sovelluksen käyttöön sen sijaan, että olisi pintapuolisesti kahlattu läpi useita vaihtoehtoja. Prosessin  aikana jaettiin tietämystä ja kokemuksia hyväksi koetuista sovelluksista ja harjoitustöiden tuotoksiin tutustuttiin yhteisesti. Keskusteltiin töiden jakamisen tärkeydestä oppilaiden kesken.

Iltapäivällä herättelimme ideointia ensin esimerkein erilaisista kouluissa toteutetuista animaatio- ja  videoprojekteista, jonka jälkeen osallistujat suunnittelivat ja toteuttivat lyhyen harjoitustyön käsikirjoituksesta lopulliseen editointiin asti. Tutustuimme myös äänimaailman rakentamiseen valmiiden ääniefektien, puhemuuntajan ja musiikinteko-ohjelman avulla. Päivän lopuksi jokainen suunnitteli omassa opetuksessaan kahden seuraavan viikon aikana toteutettavan A/V-kokeilun, jonka tuloksia tultaisiin esittelemään tulevalla koulutuskerralla.

Toisen koulutuspäivän sisältö rakentui osallistujien toteuttamien projektien esittelystä, edellisellä kerralla esitettyjen toiveiden pohjalta sekä A/V-taitoja hyödyntävien ilmiö-opetuskokonaisuuksien suunnittelusta.

Opettajat olivat toteuttaneet erilaisia projekteja, joista osa oli suurempia kokonaisuuksia, jotka jatkuivat yhä toisen koulutuskerran jälkeenkin. Tuotoksia olivat mm. animaatioprojekti, roolihahmojen muodostaminen omia kuvia muokkaamalla, joulujuhla-videon suunnittelu ja toteuttaminen, itsenäisyyspäivää varten toteutettu video ja elokuvakäsikirjoituksen toteutus kuvakollaasilla. Lisäksi useampi oli toteuttamassa projektia, jossa hyödynnetään chroma key  -tekniikkaa vihreän taustalakanan avulla.

Osallistujat olivat toivoneet sellaisen jakamisalustan esittelyä, joka toimisi kaikilla mobiililaitteilla käyttöjärjestelmästä riippumatta. Tutustuimme Edmodo- ja Fronter-alustoihin, keskittyen tällä kertaa ensimmäiseen. Harjoitustehtävinä toteutettiin kyselyitä, äänestyksiä sekä tehtäviä, jotka edellyttivät kuvallista vastausta ja diaesityksellä vastaamista. Kokeilimme myös keskustelutoimintoa ja pienryhmien muodostamista sekä arvosanojen antamista ja arvomerkkien jakamistoimintoa. Alusta toimi hyvin, ja antoi ideoita esimerkiksi yhteen some-kasvatusprojektiin.

Toiveena oli myös saada lisää tietoa tekijänoikeuksista, joita käsittelimmekin reilun puolentoista tunnin ajan. Kävimme Opettajan tekijänoikeus-kirjan tietojen pohjalta läpi CC-lisenssit, tutustuimme lainsäädäntöön ja säädöksiin sekä keskustelimme niiden monimutkaisuudesta ja koulun arjen realiteeteista. Keskustelu jatkui sosiaalisen median ja mobiililaitteiden tuomiin, alati uudistuviin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Koulutuksen lopuksi pyrimme ottamaan kopin uuden OPS:n tarjoamista mahdollisuuksista. Osallistujat ideoivat pareittain tai pienissä ryhmissä ilmiöopetuskokonaisuutta, jossa he voisivat hyödyntää oppimiaan A/V-taitoja. Loppupalautteessa osallistujat kiittivät sitä, että heillä oli kerrankin aikaa syventyä asioihin kunnolla, tehdä niitä itse alusta loppuun. Muutama kertoi jo jakaneensa osaamistaan eteenpäin opettajanhuoneessa, koska koki osaavansa asian sen verran hyvin, että pystyi neuvomaan kokemattomia opettajia alkuun. Saadun palautteen perusteella koulutus täytti tehtävänsä hyvin.

- Henrik Paajanen

torstai 3. joulukuuta 2015

Digitaalinen turvallisuus

Kaksipäiväisen ja muutaman webinaarin sisältäneen koulutuskokonaisuuden  antia.

Koulutuksen tavoitteena oli lyhykäisyydessään luoda ymmärrystä digitaalisen turvallisuuden piirteistä ja merkityksestä koulun näkökulmasta ja luoda jonkinlaista pohjaa näiden asioiden systemaattiselle käsittelylle koulujen strategiassa.

Luomistyö alkoi 27.10. Lauttasaaren yhteiskoulun tiloissa lähiopiskelun merkeissä. Mukana paikallisten opettajien lisäksi oli edustustajia Vantaalta sekä Steinerkoulusta.  Matkaan lähdettiin poistumalla koulumaailmasta eli tarkastelemalla aihetta enemmänkin omien arkisten käyttökokemusten kautta ja pohtimalla koko digitaalisen kontekstin nykytilaa markkinoinnin ja viestinnän tulokulmasta.
Turvallisuuteen liittyvät asiat tulivat hyvin tätä kautta esiin eli kaupallisuus on yleensä ja usein se perimmäinen motiivi sille mitä ja miksi verkossa tapahtuu. 
Oman digitaalisen jalanjäljen merkityksen ymmärtäminen, oman verkkoviestijäroolin identifiointi ja oman verkkominän turvallisuuden tarkastelu eri medioissa ja sovelluksissa antoivat sysäyksen aiheen syventämiselle.

Päivän aikana katseltiin aiheeseen liittyviä videoita, tarkasteltiin aiheeseen liittyvää muuta materiaalia, kuunneltiin kouluttajien kokemuksia ja ennen kaikkea keskusteltiin kaikkien omista kokemuksista. Keskustelu virisi välillä niin eloisana ja kiivaana, että päivän aikataulutkin hieman joustivat. Kaikilla tuntui olevan kokemuksia esimerkiksi identiteettivarkauksista, urkinnasta, häirinnästä salasanojen merkityksestä, erilaisten some-palvelujen ja sovellusten turva-asetuksista sekä  huijausyrityksistä ja muista epämääräisistä rikollisuuden rajoilla tapahtuvasta toiminnasta.       

Vaikka keskustelu tuntui etenevän enemmän negatiivisten piirteiden ja esimerkkien kautta, saatiin silti pidettyä yllä positiivinen mieli eli digitaalinen maailma ei ole läpeensä paha ja omalla oikeanlaisella ja varovaisella toiminnalla voi sielläkin toimia turvallisesti ja vapaasti. Tämä ajatus saatiin toivottavasti myös sovellettua koulun kontekstiin eli siihen miten nuoret asian kokevat ja ymmärtävät ja miten asiaa kannattaa lähestyä. Kaikki olivat samaa mieltä siitä, että yhteiset selkeät pelisäännöt ja asioiden yhdessä läpi käyminen keskustelemalla ovat ensisijainen tapa digiturvallisuuden edistämisessä.

Koulutuksen kotipesä linkkeineen ja materiaaleineen löytyy täältä  


Keskustelu jatkui webinaarien muodossa ja seuraavaa lähipäivää odotellessa. Niistä lisää pian…