Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on joulukuu, 2015.

Audiovisuaalista osaamista mobiililaitteilla

Toteutimme Riihimäellä marraskuussa 2015 audiovisuaalisen koulutuskokonaisuuden. Laitevalintana olivat Riihimäen kouluihin hankitut Android-mobiililaitteet, jollaiset osallistujillakin oli mukana lähes poikkeuksetta. Koulutuksen perusajatuksena oli tarjota osallistujille suoraan omassa opetuksessa hyödynnettävissä olevia, omakohtaisia kokemuksia A/V-sovellusten käytöstä. Ensimmäinen koulutuspäivä toteutettiin kahtena jatkumona, joista aamupäivä keskittyi kuvaamiseen ja kuvan käsittelyyn sekä esitystyökaluihin, iltapäivä videomateriaalin tuottamiseen ja äänimaailmoihin. Molemmissa jatkumoissa pyrittiin tuottamaan yksi kokonainen tuotos.  Aloitimme päivän tutustumisella ja odotusten kuulemisella. Etenimme opetuksessa toteutettujen esimerkkien kautta kuvaustekniikan ja kameran käytön harjoituksiin, mistä edettiin kuvanmuokkausharjoituksiin sekä kollaasiohjelmien ja esitystyökalujen käyttöön. Harjoitukset toteutettiin pareittain tai pienissä ryhmissä, jolloin vertaistuki edesauttoi

Digitaalinen turvallisuus

Kaksipäiväisen ja muutaman webinaarin sisältäneen koulutuskokonaisuuden   antia. Koulutuksen tavoitteena oli lyhykäisyydessään luoda ymmärrystä digitaalisen turvallisuuden piirteistä ja merkityksestä koulun näkökulmasta ja luoda jonkinlaista pohjaa näiden asioiden systemaattiselle käsittelylle koulujen strategiassa. Luomistyö alkoi 27.10. Lauttasaaren yhteiskoulun tiloissa lähiopiskelun merkeissä. Mukana paikallisten opettajien lisäksi oli edustustajia Vantaalta sekä Steinerkoulusta.   Matkaan lähdettiin poistumalla koulumaailmasta eli tarkastelemalla aihetta enemmänkin omien arkisten käyttökokemusten kautta ja pohtimalla koko digitaalisen kontekstin nykytilaa markkinoinnin ja viestinnän tulokulmasta. Turvallisuuteen liittyvät asiat tulivat hyvin tätä kautta esiin eli kaupallisuus on yleensä ja usein se perimmäinen motiivi sille mitä ja miksi verkossa tapahtuu.   Oman digitaalisen jalanjäljen merkityksen ymmärtäminen, oman verkkoviestijäroolin identifiointi ja oman verkkom